tisdag 14 december 2010

Årets plattor 2010


Gordon har alltid varit en hemvist för den mesigaste av mespop, twee. Vi har alltid spelat massor av annat också men ingen Gordonkväll har varit befriad från tweeinfluenser och det är förstås mitt fel. Häromdagen läste jag i City att twee alltid är aktuellt och att The Drums var årets exempel framför andra. The Drums är inte twee och genren är aldrig aktuell. Årets tweeplatta är gjord av Seattles Math and Physics Club. Det är pop någonstans mellan Belle & Sebastian och The Lucksmiths. Melodierna och texterna har absolut rätt balans mellan upptempo och vemod. Sången är vän och heltigenom melankolisk. På skivomslaget sitter trion inklämd i en bubbla, de är helt enkelt söta och ledsna men inte ledsna för att de är söta.

Årets dansplatta är gjord i söderort. Om Robyn (Liljeholmen) hade varit bara aningen mindre pop och stilettsudden mer dans hade hon gjort Örnsberg rangen stridig med sin EP-samling men nu hamnar priset några hållplatser längre söderut. Inte illa för röda linjen. Örnsberg har hittat fram till en urban och rymlig ljudbild, gott om plats att röra sig i, och då menar jag dansa, men också att gömma sig i. För om det inte hade varit musik som kunde bära en i bara hörlurarna hade inte varit en riktigt bra platta, bara några bra låtar. Nästa gång jag hamnar på ett otrevligt ställe, där folk ser hårda och trista och kåta ut hoppas jag innerligt att få höra musik av Johan Ragnarsson så jag kan drömma mig in i Blade Runner eller Lost in Translation. Och tills det händer tänker jag lyssna hemma.

Inga kommentarer: