onsdag 8 februari 2012

Niki & the Dove - The Fox

Back in the day, våren 2009, arrade Gordon en spelning på nästan-svart-klubben Pluto i Gröndal. Det var en rörig kväll med snökaos, 70 pers i publiken (ungefär 50 till hade varit bra), elstrul uppstyrt av en berusad pirat och en tvivelsutan magisk insats av Malin Dahlström. Helena och jag trodde stenhårt att hennes band, The Dora Steins, skulle brejka inom ett par minuter men så blev det inte. I efterhand minns jag att delar av bandet brast aningen i entusiasm över att hänga i en containersoffa med en ljummen smuggelbärs efter spelningen men då var jag alldeles för uppfylld av en fullkomligt otrolig scennärvaro hos sångerskan. Stjärnkvaliteten missbedömde vi dock inte. Nya bandet Niki & the Dove har verkligen slagit igenom, ganska ordentligt med indiemått mätt och internationellt dessutom. De turnerar snart i USA kring SXSW och här är nya videon, bra grejor med skön dataspel-a-la-Ico-stämning, se nedan. En annan rolig grej upptäcker jag när jag surfar runt på bandnamnet: Niki & the Dove har gjort en spelning tillsammans med Lissi Dancefloor Disaster som var det första och hittils sötaste bandet som spelat hos Gordon. På fredag blir det barklubb, vi ska försöka vara söta då också. Ses på Söders Hjärta! /Axel

Inga kommentarer: